Tuesday, January 13, 2009

melayu terus melayu..

aku buhsan² pastu teringat dunia baru bagi aku (blog).aku jalan² dalam blog ke blog.sampai aku terjumpe blogberat.aku diam kat situ sambil bace ruangan 'malaysia global'..aku bace dan berfikir dan membace dan terus berfikir sehingga tergerak nak tulis ni..aku tak pandai susun ayat..jadi,bace la smbil berfikir..

aku teringat pengumuman pilihan raye paling latest kat malaysia tempoh hari.aku kat hostel mse tu.aku ngn beberapa lg kawan² aku tgk tv.byk kerusi² kerajaan bn jatuh ke tngn parti alternatif.
*aku bukn penyokong mana² parti tp lebh kepada umno.nanti aku cerita knapa*

kawn² aku sume sork gmbira.aku diam je.5 negeri dapat kat alternatif.kelantan(da memg),kedah,perak,kl & selangor..pastu ade beberapa negeri yg kne wt kerajaan campurn *kalo tak silap aku la pasal aku da xbpe minat nk ambik tau da lepas tau perak dapat kt alternatif.

mse pengumuman perak dapat kt alternatif(sebenarnye hmpir sume dapat kt DAP),kwn² aku(sumenye melayu) gembire pasl BN kalah..ade sorg tu siap kate aku lg (mgkn dye tau aku lebh kpde umno)..dorg aku tgk cam xkesah sape yg meng asalkan bukn bn. aku nak mrh..?xgne pasl tu hak diorg.tp aku sedih pasal diorg tak nmpak ke yg menang tu sape.

aku bkn nk sentuh pasl perkauman tap cbe pikir..malaysia ni sape pnye sbenrnye..?mse g perg ngn penjajah dlu..sape yg agkt senjate..?bkn ke tokwan² kte..?tokwan² kte tu bukn ke berbngse Melayu..?bile da merdeka,knape nk org asing yg memerintah kite..?aku heran npe malayu pikr senang sgt..

sekarg ni org melayu da berpecah.ni sume pasal politikshit.skg da ade 3 parti melayu..umno,pas & pkr..sume² kate nak pejuang kn agame & bgsa..kalo da same apesal nak ade 3..pasl sume bkn nak pejuang agama & bgsa tp pejuang kan anak cucu sendiri. agama & bagse tu pinggan ngn sudu nak letak nasik.

bile kate politik=shit,politik tu teruk la,ape la,diorg ni cepat melenting.ade la yg cakap Rasullullah S.A.W. dlu pun berpolitik.kalo xde politik Islam takkan berkembang sampai sekarang.memg btol Rasullullah S.A.W. dlu berpolitik tp politik baginda semata² agama.tp skrg,politik kite bukn pasal agame tp gunekan agame.

kemalangan tak berbau.kau tahu aku pun tahu.

4 comments:

  1. itu la....masa keputusan diumumkan....aku dah rasa tak sedap hati.....aku dah rasa lain....aku dah nampak yang melayu ni awal-awal ja seronok..tak nak pandang jauh.....


    yang puak-puak umno ni pun satu...ada kuasa x nak guna dengan betul..


    ada hikmahnya...

    ReplyDelete
  2. salam..
    spekah anda di sana?
    adakah anda kenal sya?
    trimas karna sudi usung belog sya oh~
    sntiasa b'hubung okay...

    ReplyDelete
  3. salam..
    em..
    terima kasih skali lg krna sudi mblas komen,

    politik.
    atuk cakap politik,
    nenek cakap politik,
    ayah cakap politik,
    emak cakap politik,
    kakak cakap politik,
    abang cakap politik,
    kini,
    anak hingusan pun pandai berpolitik semasa bermain congkak di anjung rumah.
    haih.
    politik kini cakap-cakap 'politik' semata-mata.
    buktinya,

    bila lelaki 'berpolitik' sesama gender..
    *tunjuk gah depan perempuan*

    bila pakwe 'berpolitik' dengan makwe nya..
    *tutup jalan,sebab hampir@sudah tertangkap dek makwe rupanya dia bercucu 12*

    bila mahasiswa 'berpolitik' dengan pensyarahnya..
    *report xsiap,mengadu knon folder hilang dek krna ternak vrus dlm thumb drve byk sgt*


    notakaki:
    'politik' t'akhir skli,
    politik gaya ku,
    sila jgn tiru,
    sbntar td di kelas ku ktakn bgtu pd sifu ku,
    bgaimana pula 'politik' gaya mu?

    ReplyDelete
  4. politik gayaku..?
    berpolitik dgn member²
    *ckp da kenyg bile diorg ajk mkn padahal nk kua ngn awek*hahhahha..member² ku yg sgt memahami aku..terima kasih kawan²

    ReplyDelete

bercakap benar saja

Note: Only a member of this blog may post a comment.